Onze openingsuren
Je kan ons bellen (maandag), met ons chatten (maandag, woensdag, donderdag) of mailen met al jouw vragen of verhalen over gender en seksuele diversiteit. Dat is helemaal gratis en anoniem.
Onze chat- en telefoonlijnen zijn open tussen 18.30u en 21.30u. Je kan een gesprek starten tot 21.15u.
- Telefoon: maandag
- Chat: maandag, woensdag en donderdag
- Mail ([email protected]): altijd
- Gebruik andere hulplijnen wanneer we er niet zijn!
Let op! We zijn niet bereikbaar op feestdagen.
- Nieuwjaarsdag: maandag 1 januari 2024
- Paasmaandag: maandag 1 april 2024
- Dag van de Arbeid: woensdag1 mei 2024
- O.H. Hemelvaart: donderdag 9 mei 2024
- Pinkstermaandag: maandag 20 mei 2024
- O.L.V. Hemelvaart: donderdag 15 augustus 2024
- Wapenstilstand: maandag 11 november 2024
- Kerstmis: woensdag 25 december 2024
Dringende hulp
Wat kan Lumi voor jou betekenen?
Heb je vragen over je gender, geslacht of seksuele voorkeur of bots je op moeilijkheden? Heb je als ouder vragen over je kind hun gender, geslacht of seksuele voorkeur? Worstel je als hulpverlener met een LGBTI+ gerelateerde casus?
Wij luisteren naar je!
Je kan bij ons terecht met vragen of bezorgdheden over gender, geslacht en seksuele voorkeur. Voorbeelden hiervan zijn:
- Ik ben non-binair. Hoe vertel ik dit aan mijn ouders?
- Een cliënt wenst met een nieuwe naam aangesproken te worden. Hoe pak ik dit aan?
- Mijn zoon wil jurkjes dragen. Is dit normaal?
- Ik heb mijn eerste relatie sinds mijn coming-out als homo. Ik vind dit best wel spannend. Kan ik hier met jullie even over praten?
Opgelet! Omdat we bij Lumi erg veel oproepen binnen krijgen, kunnen we enkel ingaan op vragen of gesprekken over gender, geslacht en seksuele voorkeur.
Privacy
Heb je vragen over je privacy bij Lumi? In onze disclaimer lees je hoe onze vertrouwelijkheid werkt.
Veel gestelde vragen
Welke browser moet ik gebruiken?
Onze chat werkt het best met de internetbrowers:
- Chrome
- Mozilla Firefox
- Safari (enkel voor Apple)
Je kan technische moeilijkheden ondervinden als je via Internet Explorer of Edge naar onze chat surft. Hier vind je uitleg over hoe je een nieuwe browser installeert:
Wat doe ik als de chat lang bezet blijft?
Je kan geduldig wachten of kiezen voor een andere gesprekskanaal. Je kan op maandag en woensdag op dezelfde uren met ons bellen (0800-99 533). Je kan ook steeds een mailtje sturen naar [email protected]. Je afmelden en opnieuw aanmelden, helpt niet. Zo beland je enkel later in de eventuele wachtrij.
Wat als mijn gesprek plots afbreekt?
Door een technische storing kan het helaas wel eens gebeuren dat het gesprek plots afgebroken wordt. Als je een instabiel wifinetwerk gebruikt, kan dit de oorzaak zijn. Meld je in dit geval gewoon opnieuw aan met dezelfde schuilnaam. Als dat binnen de paar minuten lukt, kan je je gesprek gewoon verderzetten.
Ook al behandelen de vrijwilligers je mail anoniem en worden onze mails elke drie maanden gewist, dan nog wil je soms zeker zijn van je anonimiteit. Je kan dan altijd een nieuw e-mailadres aanmaken waarin je naam niet voorkomt of de mail verzenden via een internetdienst die anonimiteit garandeert.
Opgepast: je krijgt van zodra je mail bij ons binnenkomt, een automatische bevestiging. Dat kan problemen opleveren als je het mailadres van iemand anders (bv. je ouders) gebruikt.
- Al onze gesprekken zijn anoniem. Dat betekent dat je je (echte) naam of leeftijd niet moet vermelden. Wij doen dat ook niet.
- Je mag alles vragen of vertellen over gender of seksuele voorkeur. Geen vraag is te moeilijk of te simpel, te groot of te klein.
- Jij kiest wat je deelt. Om je situatie goed te begrijpen, moeten we vragen stellen. Misschien liggen sommige vragen je niet helemaal. Soms zijn ze gevoelig. Voel je nooit verplicht om te antwoorden wanneer je dat niet wil.
- Even stil zijn is oké. We begrijpen dat het niet altijd makkelijk is om te spreken. Het is soms moeilijk om de juiste woorden te vinden. Vertel ons aan de telefoon of chat gerust wanneer je het lastig krijgt. We geven je graag de tijd die je nodig hebt.
- Je praat met een vrijwilliger. Al onze vrijwilligers werden speciaal opgeleid in hulpverlening. Ze luisteren naar je in anonimiteit en vertrouwen, zonder vooroordelen en met een open blik.
- Kant-en-klare oplossingen bestaan zelden. We luisteren graag naar je vragen en verhalen over gender en seksuele voorkeur. Je kan met leuke en minder leuke situaties bij ons terecht. Weet dat kant-en-klare oplossingen zelden bestaan. Ook Lumi kan je dus geen klant-en-klaar advies geven. We zoeken wel graag met jou uit welke opties je hebt.
- Ons contacteren is gratis via chat, telefoon en mail.
Live hulp
Wens je in real life met iemand te praten?
-
In bijna elke Vlaamse provincie en Brussel is er een regenbooghuis. Vaak vind je er info en een gezellige ontmoetingsruimte. Bovendien gaan er regelmatig activiteiten van lokale LGBTI+ verenigingen door. Sommige regenbooghuizen organiseren zelf ook onthaal- en opvanggesprekken. Je vindt meer info op de website van elk huis: Casa Rosa (Gent, Oost-Vlaanderen), Het Roze Huis (Antwerpen), UniQue – Vlaams-Brabants regenbooghuis (Leuven, Vlaams-Brabant), Regenbooghuis Limburg (Hasselt, Limburg), Rainbow House (Brussel).
-
Op de pagina Anderen ontmoeten, vind je alles over hoe je in contact komt met anderen.
-
Op de pagina Hulpverlening vind je een overzicht van waar jij terecht kan voor een gesprek.